دیابتی ها با این ترفندها نگذارند خشکی دهانشان باعث پوسیدگی دندان شود

توضیحات:

  •  دکتر احسان مومنی بیان کرد: افرادی که دچار بیماری دیابت هستند در معرض عوارض بیشتری از بیماری های دهان و دندان قرار دارند که پوسیدگی زیاد به دلیل کمتر بودن بزاق دهان، یکی از آنها است.

    وی افزود: به دلیل کم بودن بزاق (خشکی دهان) در دهان میزان قند در بزاق نیز افزایش پیدا می کند و در نتیجه کارکرد سیستم ایمنی در بیمارانی که دیابت کنترل نشده ای دارند، تغییر پیدا می کند.

    وی تاکید کرد: عوارض این بیماری می تواند پوسیدگی های متعدد باشد، پوسیدگی هایی که با وجود رعایت خوب بهداشت دهان و دندان، به طور مکرر در این افراد اتفاق می افتد.

    دکتر مومنی در ادامه خاطرنشان کرد: توصیه می کنیم، بیمارانیکه از بیماری خود مطلع نیستند و از پوسیدگی های متعدد رنج می برند، حتما در اولین فرصت آزمایش مربوطه را انجام دهند.

    رییس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: وجود زیاد بیماری های لثه ای از دیگر مشکلات افرادی دیابتی است.

    وی افزود: تحلیل بیش از حد لثه در بیماران دیابتی می تواند باعث درگیری بسیاری از دندان ها و نهایتا شٌل شدن دندان ها شود.

    وی تاکید کرد: یکی از دلایل لقی دندان ها جرم های نشسته شده بر روی آنها است، اما در این افراد، تحلیل شدید لثه باعث لقی و شٌل شدن دندان ها می شود.

    وی افزود: زخم های دهانی متعدد و ترمیم کٌند این زخم ها از دیگر علایم بیماری دیابت و مشکلات آن در بهداشت دهان و دندان است.

    دکتر مومنی برای جلوگیری از این مشکل، بیماران دیابتی را به استفاده از دهان شویه در مدتی معین توصیه کرد.

    وی گفت: خشکی دهان به دلیل کم بودن بزاق، یکی دیگر از این مشکلات است که می تواند باعث افزایش سایش های دندانی و همچنین افزایش ایجاد عفونت های متعدد مخصوصا عفونت های قارچی به خصوص در افرادیکه از دندان های دستی استفاده می کنند شود.

    بنابر گزارش دانشگاه علوم پزشکی اراک، دکتر مومنی گفت: قدم موثر برای ایجاد بهداشت دهانی خوب برای این دسته از افراد، کنترل بیماری است.

    وی در پایان افزود: افراد دیابتی حتما باید 3 مرتبه در روز از نخ دندان و مسواک استفاده کنند، همچنین در صورت تحلیل های بی رویه لثه به پزشک و متخصص مراجعه نمایند و نیز از دهان شویه های ضدمیکروبی(فلوراید دار) استفاده و از خشک شدن دهان خود جلوگیری کرده و حداقل روزی 10 لیوان آب میل کنند.


  • تهیه و تنظیم توسط دندانسازی نمونه
    تماس : 09131684245
    انتشار خبر در :